Borba protiv sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma je sastavni dio bankarskog poslovanja i kao takav vrlo bitan segment koji Addiko banka želi približiti klijentima.
Pranje novca i finansiranje terorizma su krivična djela sa ekonomskim posljedicama. Kao globalni problemi, njihove negativne posljedice mogu biti višestruke: narušavanje stabilnosti, transparentnosti i efikasnosti finansijskog sistema, ekonomski poremećaji, ugrožavanje sprovođenja reformi, smanjenje investicija iz inostranstva i gubitak međunarodnog ugleda države.
Pranje novca predstavlja proces prikrivanja nezakonitog porijekla novca ili imovine koji su stečeni izvršenjem kriminalnih aktivnosti. Kada je imovinska korist stečena izvršenjem krivičnog djela, izvršilac će pokušati da novac ili drugu imovinu koristi tako da ne privlači pažnju nadležnih organa, pa zato vrši niz transakcija koje služe da novac ili drugu imovinu prikažu kao zakonito stečene.
Pranjem novca, u smislu Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti smatra se:
- konverzija ili prenos imovine stečene izvršenjem krivičnog djela;
- prikrivanje ili netačno prikazivanje prave prirode imovine, njenog porijekla, mjesta nalaženja, kretanja, raspolaganja, vlasništva ili prava u vezi sa imovinom koja je stečena izvršenjem krivičnog djela;
- sticanje, držanje ili korišćenje imovine stečene izvršenjem krivičnog djela.
Pomenute aktivnosti izvršene izvan teritorije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske takođe se smatraju pranjem novca.
Finansiranje terorizma obezbjeđuje sredstva za terorističke aktivnosti. To može uključivati sredstva prikupljena iz zakonitih izvora, kao što su lične donacije i profit od obavljanja delatnosti i humanitarnih organizacija, kao i iz kriminalnih izvora, kao što su trgovina narkoticima, krijumčarenje oružja i drugih dobara, prevara, otmica i iznuda.
Finansiranjem terorizma, u smislu Zakona, smatra se obezbjeđivanje ili prikupljanje imovine ili pokušaj njenog obezbjeđivanja ili prikupljanja, u namjeri da se koristi ili sa znanjem da može biti korišćena, u cjelosti ili djelimično:
- za izvršenje terorističkog akta;
- od strane terorista;
- od strane terorističkih organizacija.
Pod finansiranjem terorizma smatra se i podstrekavanje i pomaganje u obezbjeđivanju i prikupljanju imovine, bez obzira na to da li je teroristički akt izvršen i da li je imovina korišćena za izvršenje terorističkog akta.
Praćenje poslovnog odnosa sa klijentima
Osnovne informacije
U skladu sa Zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti Banka je u okviru provođenja mjera dubinske analize u obavezi primjenjivati mjeru stalnog praćenja poslovnog odnosa s klijentima.
Zašto je KYC važan?
Upoznajte svog klijenta (KYC, eng.know your customer) je ključni proces koji nam pomaže da verifikujemo identitet i pouzdanost naših klijenata. Sprovođenjem detaljnih provjera, ažuriranjem dosijea klijenata, provjerom transakcija i praćenjem sumnjivih aktivnosti, osiguravamo da poslujemo samo sa verifikovanim i pouzdanim pojedincima.
Šta treba da uradite?
Da bismo održali integritet naših dosijea, periodično pregledamo i validiramo informacije koje imamo o našim klijentima. Ako vas kontaktiramo radi potvrde ili ažuriranja vaših podataka, molimo vas da u što kraćem roku odgovorite. Zapamtite, ugovorna je obaveza da nas obavijestite o svim promjenama u informacijama.
Obaveze za klijenta
Klijenti trebaju posjetiti najbližu poslovnicu Banke (nakon zaprimljene obavijesti Banke o zakonskoj potrebi ažuriranja ličnih podataka), te će Banka po prijemu ispravno popunjene dokumentacije provesti ažuriranje ličnih podataka u svojoj bazi podataka.
Obaveze banke
Banka je u skladu sa Zakonom dužna pratiti poslovne aktivnosti svakog klijenta koristeći sljedeće mjere:
- pratiti i provjeravati usklađenost poslovanja klijenta s predviđenom prirodom i namjenom poslovnog odnosa i transakcije
- pratiti i provjeravati usklađenost izvora sredstava s previđenim izvorom sredstava koje je klijent naveo pri uspostavljanju poslovnog odnosa i kod transakcija
- pratiti i provjeravati usklađenost poslovanja klijenta s njegovim uobičajenim opsegom poslovanja
- redovno provjeravati i ažurirati prikupljene dokumente i lične podatke o klijentu te je li klijent postao ili prestao biti politički eksponirano lice (PEP).
Definicija politički eksponiranog lica (PEP)
Politički eksponirano lice (PEP) podrazumijeva svako fizičko lice kojem je povjerena ili mu je bila povjerena istaknuta javna funkcija u prethodnih 12 mjeseci i uključuje domaće politički eksponirano lice i strano politički eksponirano lice.
Domaće politički eksponirano lice je fizičko lice koje ima ili je imalo povjerenu istaknutu javnu funkciju u prethodnih 12 mjeseci, uključujući:
1) članove Predsjedništva BiH, predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH, ministre i zamjenike ministara i druge rukovodioce javnih institucija i agencija,
2)predsjednike, njihove zamjenike, predsjednike vlada, ministre i njihove zamjenike na nivou FBiH, RS, BDBiH i kantona, te gradonačelnike, odnosno načelnike opština
3) izabrane predstavnike u zakonodavnim organima na nivou BiH, RS, FBiH, BDBiH i kantona
4) članove predsjedništava političkih stranaka i upravljačkih tijela/organa političkih stranaka
5) sudije ustavnih sudova BiH, FBiH i RS i sudije vrhovnih sudova RS i FBiH, sudije Apelacionog suda BDBiH, sudije Suda BiH i članovi Visokog sudskog i tužilačkog vijeća BiH
6) glavnog tužioca i tužioce Tužilaštva BiH, glavnog tužioca i tužioce tužilaštava FBiH, RS, BDBiH i kantona
7) članove Upravnog vijeća i guvernera Centralne banke BiH
8) diplomatske predstavnike, što uključuje ambasadore, konzule i otpravnike poslova
9) članove Zajedničkog štaba Oružanih snaga BiH
10) članove upravnih i nadzornih odbora i direktore preduzeća u većinskom vlasništvu države, entiteta, BDBiH, kantona, gradova i općina
11) rukovodioce/direktore međunarodnih organizacija, njihove zamjenike i članove upravnih organa ili nosioce ekvivalentnih funkcija u međunarodnim organizacijama,
Strano politički eksponirano lice je fizičko lice koje ima ili je imalo povjerenu istaknutu javnu funkciju u prethodnih 12 mjeseci, uključujući:
- šefove država, šefove vlada, ministre, njihove zamjenike i pomoćnike,
- izabrane predstavnike u zakonodavnim organima,
- sudije vrhovnog i ustavnog suda i drugih visokih sudskih ustanova čije odluke ne podliježu daljnjim žalbama, osim u izuzetnim okolnostima,
- članove revizorskih sudova ili odbora centralnih banaka,
- ambasadore, otpravnike poslova i visoko rangirane oficire u oružanim snagama,
- članove administrativnih, upravljačkih ili nadzornih tijela preduzeća u vlasništvu države,
- članove upravljačkih tijela/organa političkih stranaka,
- rukovodioce/direktore organa međunarodnih organizacija, njihove zamjenike i članove upravnih organa ili nosioce ekvivalentnih funkcija u međunarodnim organizacijama,
Javnе funkcijе u gore navedenim tačkama ne obuhvataju funkcionere srednjeg ranga ili niže zvaničnike.
Najbliži članovi porodice, lica u gore navedenim tačkama, su bračni i vanbračni partneri, roditelji, djeca i njihovi bračni i vanbračni partneri;
Pod bliskim saradnicima lica iz gore navedenih tački smatraju se:
- fizička lica za koja je poznato da imaju zajedničko stvarno vlasništvo nad pravnim subjektima ili pravnim aranžmanima ili bilo koje druge bliske poslovne odnose s politički eksponiranim licem,
- fizička lica koja su jedini stvarni vlasnici pravnog subjekta ili pravnog aranžmana za koji je poznato da je stvoren za de facto dobrobit politički izloženog lica.